Sisusta

SISUSTA | Mervi Luotonen |

Näin Suomi sisustaa – mihin viidestä tyypistä kuulut?

Suomalaisten sisustusmaku on päivitetty. Ihmiset jakautuvat viiteen toisistaan poikkeavaan sisustajatyyppiin.

Keskiverto suomalainen haluaa kotinsa olevan ennen muuta toimiva ja käytännönläheinen. Hän päivittää kotinsa ilmettä harvoin ja hankkii huonekalunsa mieluiten kivijalkamyymälästä.

Hän on varovainen ostamaan isoja hankintoja verkosta, enemmän hän luottaa huonekaluostoksissa myyjien suosituksiin ja vinkkeihin, vaikka ideoita hän etsii ahkerasti verkkosivuilta.

Joka kolmas asuisi mieluiten klassiseen tyyliin sisustelussa kodissa, joka on selkeä, rauhallinen ja kodikas ja jossa suositaan perinteisiä materiaaleja. Valkoisen lisäksi kodeissa näkyy paljon myös tummasävyisiä pintoja.

Tulos paljastuu Miten Suomi sisustaa -tutkimuksesta, joka teetettiin kansallisena kyselytutkimuksena viime kesänä.
– Oli hauska huomata, kuinka suomalaisten joukkoon mahtuu hyvin erilaisia sisustajia. Keskimääräinen suomalainen on kodin sisustuksessa aika vaatimaton, mutta meistä löytyy myös ryhmä, joka suhtautuu sisustamiseen hyvinkin suurella palolla, tutkimuksen toteuttanut Senior Insight Manager Hanna Santavuori Frankly Partnersilta sanoo.

Tutkimuksen teettäneen Vepsäläisen toimitusjohtaja Jussi Lindholm toivoo voivansa syvemmin ymmärtää sisustamisen taustoja.
– Haluamme mennä kertakäytöstä enemmän kohti kertaostoa ja pidempiaikaisia kodin ratkaisuja. Hyvä suunnittelu ja design vaikuttavat kodin toimivuuteen ja elämänlaatuun, hän pohtii.

Sisustajatyypit

1. Oivaltaen persoonallista

  • Kaikista intohimoisin sisustajatyyppi.
  • Naisvoittoinen.
  • Nuoria, kodin perustamisiässä olevia sekä keski-ikäisiä tai yli (45+).
  • Asuu suuressa, yli 200 neliön kodissa.
  • Kokevat tulevansa hyvin toimeen.

2. Kohti unelmien kotia

  • Nuoria.
  • Ympäri Suomen.
  • Puoliso, muttei lapsia.
  • Ostaa verkosta muita mieluummin.
  • Asuu kerrostalossa.
  • Kokevat tulevansa kohtuullisesti toimeen – tulot ja menot tasapainossa.

3. Kestävää vastuullisesti

  • Keski-ikäisiä tai vanhempia.
  • Kokevat tulevansa hyvin toimeen – tuloja on jonkin verran enemmän kuin menoja.
  • Asuvat yli sadan neliön kodissa – useimmat kaksin puolison kanssa.

4. Käytännöllistä ja toimivaa

  • Tasaisesti kaiken ikäisiä.
  • Ympäri Suomen.
  • Asuu pienessä, alle 50 neliön kodissa.

5. Pysyvää ja tuttua

  • Enimmäkseen miehiä.
  • Yli 45-vuotiaita.
  • Ei osta verkosta.
  • Rahaa käytössä vähemmän.

Totuuksia ja antitotuuksia

Väite 1: Suomalaisten sisustusmaku on hyvin yhtenäinen.
Todettua: 42 prosenttia sisustajista on hyvinkin vaihtelunhaluisia.

Väite 2: Suomalainen sisustaja on järkevä ja käytännönläheinen.
Todettua: 63 prosenttia suomalaisista sisustajista painottaa ensisijaisesti muita asioita, kuten persoonallisuutta, ekologisuutta tai designia.

Väite 3: Suomalaisen kodin ilmeestä päättää nainen.
Todettua: Sisustus kiinnostaa enemmän naisia. Sisustusta intohimonaan pitävistä suomalaisista naisia on 78 prosenttia. 35 prosenttia miehistä kertoo, ettei heidän tarvitse itse huolehtia sisustamisesta. Mutta: Kaikista intohimoisimmin sisustamiseen suhtautuvista noin 40 posenttia on miehiä.

Väite 4: Suomalainen sisustaja päivittää harvoin kodin ilmettä.
Todettua: Yli puolet suomalaisista kaipaa säännöllisesti vähintään pientä vaihtelua kodin sisustukseen. Joka kuudes uudistaa kotiaan jatkuvasti.

Väite 5: Suomalaiset ovat varovaisia tekemään isoja hankintoja verkosta.
Todettua: Nuorimmat sisustusharrastajat suosivat verkkoa huonekaluostoissa lähes kaksi kertaa muita useammin.

Jutun lähteenä käytetty viime kesänä toteutettua Vepsäläisen teettämää kyselytutkimusta, jossa 2 620 suomalaista kuvasi tarpeitaan ja asenteitaan kodin sisustamisessa. Tutkimuksen toteutti Frankly Partners Oy.

Kommentoi