Sisusta

SISUSTA | Leena-Kaisa Laakso |

Lasten lifestylea Linnankadulta

Linnankatu kahdeksan ikkunassa on pyöreälaitainen kerrossänky, kirjainmukeja ja erilaisia valosarjoja. Sen takana avautuu turkulainen lasten lifestyle-liike Li’l Decor.

Li’l Decor syntyi omistajansa Niina Heikuran arjesta ja visiosta.
– Minulla on neljä pientä lasta. Sisustaessani hain usein inspiraatiota somesta ja lähes aina päädyin ulkomaisiin verkkokauppoihin. Suomessa ei tuntunut olevan lastenhuoneiden sisustukseen keskittyvää verkkokauppaa. Halusin kestävää, laadukasta ja iloista ilmettä, lasten lifestylea, hän sanoo.

Heikuran mielestä lasten kuuluu näkyä kodissa. Mutta uuden ajan supersankarit ja lelut saattavat olla graafisia, tyylikkäitä ja hyvistä materiaaleista tehtyjä.
– Kun lelut ja tarvikkeet ovat laadukkaita, ne kestävät käyttöä ja ne voi pestä.

Syntyi idea omasta liikkeestä. Reilu vuosi sitten Heikura jätti työnsä ja ryhtyi yrittäjäksi. Aiempaa kokemusta yrittäjyydestä hänellä ei ollut.
– Yrittäjyys oli ihan vieras maailma, en osannut edes pelätä etukäteen. Liikkeen avaaminen jännitti kuitenkin todella paljon. Olin aivan yksin ja mietin, tulisiko kukaan.

Nyt Li’l Decorin valikoimissa on kohtuuhintaista laatudesignia kotimaisilta ja pohjoismaisilta tuotemerkeiltä. On sisustustavaroita, astioita, valoja, taidetta ja huonekaluja.

Moni tuotemerkki on hyvin pieni.
– Ajan henki tuntuu olevan, että merkillä on vaikka vain yksi laadukas tuote. Kun tuotemerkit ovat pieniä, ollaan myös ihmisiä ihmiselle. Tilaan tuotteet suoraan tekijöiltä, ja toisessa päässä saattaa olla toinen perheenäiti pyörittämässä firmaa, on helppo kommunikoida. Usein tuotteisiin liittyy myös ideologia: ajatus leikkisästä, laadukkaasta lapsuuden kasvuympäristöstä, Heikura kertoo.

”Tässä puolen kilometrin säteellä on yksitoista sisustamiseen liittyvää liikettä, ja yhteistyö tuo lisäarvoa.”

Li’l Decor on alusta asti toiminut sekä kivijalassa että verkossa. Tällä hetkellä noin puolet myynnistä tulee verkkokaupasta, puolet kivijalasta.

Kivijalkaliikkeelle olennaista on Heikuran mielestä sijainti. Linnankadulle on muodostunut varsinainen ”design district”, mikä tuo synenergiaa.
– Oikea paikka on todella tärkeä. Tässä puolen kilometrin säteellä on yksitoista sisustamiseen liittyvää liikettä, ja yhteistyö tuo lisäarvoa. Jos omista valikoimista ei jotain löydy, vinkkaamme naapuriin, Heikura sanoo.

Verkkokaupassa alkuun auttoi hyvin valittu tuotevalikoima ja some-näkyvyys.
– Otin heti myyntiin tuotteita, joiden tiesin olevan hyvin kysyttyjä, kuten Design Letters. Hyväksi on myös osoittautunut yhteistyö bloggaajien kanssa, Heikura kertoo.

Some-näkyvyyden kääntöpuoli on se, että kaikki eivät miellä liikettä turkulaiseksi. Heikura kertoo, että paikallisen näkyvyyden saaminen on ollut haaste.
– Soisin, että profiloituisin enemmän turkulaisena liikkeenä. Moni sanoo, ettei tiedä, että tässä on tällainen. Ydinkeskustayhdistys on ojentanut auttavan käden ja ollut isoksi avuksi. Pitää myös antaa aikaa ja olla kärsivällinen.

Sympaattiset eläinprintit ovat turkulaisen Henna Adelin käsialaa.
Sympaattiset eläinprintit ovat turkulaisen Henna Adelin käsialaa.

Ensimmäinen vuosi on sujunut hyvin mutta ollut myös raskas.
– Yrittäjän vastuuseen pitää opetella suhtautumaan, pitää pistää asioita tärkeysjärjestykseen, pitää huolta itsestään. Pitää nähdä yritys itsestään erillisenä, pitää uskaltaa katsoa kauas, Heikura sanoo.

Liikettään Heikura kuitenkin rakastaa, ja Linnankadun yrittäjillä on hänestä hyvä henki. Uuden yrittäjän yllätti myös se, miten läheiseksi asiakkaat kauppiaan kokevat.
– Moni ottaa suoraan yhteyttä minuun, kokee lähes ystäväksi. Se on uutta ja hienoa.

Kommentoi