Kerrostalokyttääjän muistiinpanot

BLOGIT | Kerrostalokyttääjän muistiinpanot

Sähköautot ja ennustamisen vaikeus

Euroopan Unionin rakennusten energiatehokkuusdirektiiviä ollaan päivittämässä, mikä tarkoittaa uusia vaatimuksia taloyhtiöille myös Suomessa. Direktiivi tulee mm edellyttämään, että uudiskohteissa ja suuremmissa korjaushankkeissa taloyhtiöiden on varauduttava sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa korjaushankkeissa sitä, että vaikka latauspisteitä ei vielä tarvittaisi, on taloyhtiön rakennettava valmius latauspisteiden kaapelointiin.

Ajatus on hyvä ja ennakoivan kiinteistönpidon hengen mukainen. Taloyhtiöitä on hyvä kannustaa pohtimaan kaikkien korjausten yhteydessä, millaisia kokonaisuuksia ja yhdistelmiä kannattaa toteuttaa. Usein on järkevää yhdistää korjauksia ja hankkeita silloin kun jotakin on joka tapauksessa tehtävä.

Hyvä kysymys on, kuinka nopeasti sähköautot yleistyvät ja kuinka paljon niitä tulee kulkemaan liikenteessä. Tämä vaikuttaa myös siihen, millä aikataululla ja kuinka paljon latauspisteitä tullaan tarvitsemaan.

On mielenkiintoista nähdä, mikä on esimerkiksi vetyautojen tulevaisuus. Japani tavoittelee 800.000 vetyauton saattamista liikenteeseen vuoteen 2030 mennessä. Mahtaako vetyauto nousta sähköauton kilpailijaksi ja mitä se vaikuttaa latauspisteiden tarpeeseen?

Taloyhtiöt ovat haasteellisen paikan edessä. Miten ennakoida tulevaa kehitystä ja varautua siihen kun se tuottaa asiantuntijoillekin haasteita?

Todennäköisesti paras ohjenuora on ensiksikin toteuttaa kaikki lain ja direktiivien edellyttämät vaatimukset. Samalla kannattaa miettiä tulevia korjaustarpeita kokonaisuutena ja ryhmitellä korjauksia järkeviksi paketeiksi. Sähköautojen määrä tulee varmasti kasvamaan ainakin lähivuosina ja latauspisteitä tullaan tarvitsemaan.  Mitä autoilulle ja sähköautoille pidemmällä tähtäimellä tapahtuu – se jää vielä nähtäväksi.

Yksi vastaus artikkeliin “Sähköautot ja ennustamisen vaikeus”

  1. Entä Omakotitalot

    Olipa tyhmää. Asunto-osakeyhtiökö energian jakelijaksi? Heh. Onneksi Suomessa ei ole kuin alle 1500 sähköautoa. Jos nekin vaihtavat vetyyn, pitää joka yhtiöllä kirjoittajan mielestä olla oma vetytakkauspiste painesäiliöineen? Hohhoijaa…


Kommentoi