Kerrostalokyttääjän muistiinpanot

BLOGIT | Kerrostalokyttääjän muistiinpanot

Ryhtyisinkö ilmastodieetille?

Kevään korvalla naistenlehdet täyttyvät dieettivinkeistä: Kesäksi rantakuntoon! Kevennä keväällä! Testasimme ihmedieetit!

Jos oman elopainon pudottaminen ei kiinnosta tai siihen ei ole tarvetta, miten on ilmastopainon kanssa? Erityisesti asuminen kasvattaa monen meistä ilmastopainoa joten kotona asiaan voidaan tavallisesti myös vaikuttaa.

Suomalaisen hiilijalanjälki on keskimäärin noin 8.700 kg per henki vuodessa ja tästä asumisen osuus on noin 30 % . Toki Suomen olosuhteissa lämmityksestä ei voi liiallisesti tinkiä, mutta paljon ”piilorasvoja” asumisesta joka tapauksessa löytyy. Laskin oman ilmastopainoni ja näyttää siltä, että liikenne ja kulutus ovat pahimmat painonlisääjäni.

Asun talossa, jossa on pari ilmalämpöpumppua, lämmön talteen ottava ilmastointi ja varaava takka, joten nämä seikat selittänevät asumisen keveyttä. Vieraat tapaavat palella meillä – villasukat ovat kysyttyä  lainatavaraa – joten myös huonelämpömme taitaa olla kohtuullisen matala. Iso osa asumisen kustannuksista ja myös ilmastovaikutuksista sidotaan jo rakentamisvaiheessa, joten uudisrakentamisessa energiatehokkuuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Suuri osa asuntokannastamme on kuitenkin jo rakennettu, ja näissä taloissa ilmastopainoon voidaan vaikuttaa paitsi korjauksilla myös käytöllä ja tottumuksilla.

Asumisen ilmastopainoon vaikuttavat asunnon energiankäyttö, asunnon tavarat sekä asumisen palvelut. Asumisen energiankäytöstä jättiosa menee lämmitykseen, mutta toki myös laitteiden yms kuluttamalla sähköllä on merkitystä.

Kerrostaloissa huoneistokohtainen lämmönkulutus on keskimäärin 241 kWh/m2 – tiedätkö miten oman asuntosi kulutus suhtautuu tähän? Asumisen ilmastoteot ovat suuressa määrin kotitalouskohtaisia. Käyttötottumusten ja tavallisten hoitotoimenpiteiden kautta voidaan säästää lämpöenergiaa 5-20 %, vedenkulutusta 10-30 % ja sähköä 10-30 %. Miten tämä käytännössä tapahtuu – miten voin keventää ilmastopainoani? Alla yksi pieni teko viikon jokaiselle päivälle:

  • Tarkkaile huoneiston sisälämpötilaa. Käytöstä riippuen sopiva lämpö on usein 20-21 astetta. Asteen pudotus voi tuoda jopa 5 prosentin säästöt lämmityskuluihin.
  • Käytä vettä säästäen. Korjaa rikkinäiset hanat ja wc-pytyt välittömästi.
  • Valitse energiafiksuja ja ympäristömerkittyjä laitteita. Käytä kellokytkimiä ja katkaisimella varustettuja jatkojohtoja turhien lepovirtojen katkaisemiseksi.
  • Valitse energiapihit lamput ja sammuta turhat valot. Hyödynnä liiketunnistimia.
  • Käytä omaa autoa pihisti ja harkitse, voitko etätyöskennellä kotonasi. Jalkaisin tai pyörällä liikkuminen vaikuttaa ilmastopainon lisäksi edullisesti myös omaan fyysiseen painoon!
  • Älä heitä ruokaa roskiin – pakasta ja hyödynnä tähteitä. Muista, että pizza on alunperin italialaisten tapa käyttää ruoantähteitä hyväksi!
  • Älä osta uutta – kotiinkaan – jos et sitä tarvitse. Tuunaa, kierrätä ja etsi käytettyjä tavaroita.

Täytyy myöntää etten ole ihan joka asiassa itsekään paras esimerkki, mutta olen ottanut ilmastodieetti –haasteen vastaan ja koetan tosissani pienentää ilmastopainoani myös muualla kuin asumisessa, vaikka asumisessanikin on vielä keventämisen varaa. Kannustankin kaikkia ottamaan tänä keväänä laihdutushaasteen vastaan ja laihduttamaan ilmastopainoaan!

Lisätietoja: http://www.ilmastodieetti.fi/, http://www.eneuvonta.fi/, http://www.hinku-foorumi.fi/ekokoti

Kommentoi