Kerrostalokyttääjän muistiinpanot

BLOGIT | Kerrostalokyttääjän muistiinpanot

Pieni vastike – hyvä taloyhtiö?

Usein kuulee kehuttavan, kuinka hyvä taloyhtiö on kun siellä on alhaiset vastikkeet. Jaa, näin saattaa toki ollakin, mutta vastikkeen minimointi ei sinänsä voi olla itsetarkoitus tai hyvän taloyhtiön ensisijainen indikaattori.

Mikäli yhtiön juoksevat menot ja tarpeelliset korjaukset saadaan hoidettua kohtuullisella vastikkeella, on se ilman muuta hyvä asia. Mikäli pieni vastike johtuu siitä, että korjauksissa ja kunnossapidossa säästetään, on kyse pikemminkin aikapommista. Odotettavissa voi olla rajuja vastikkeen korotuksia jos ja kun patoutunutta korjaustarvetta aletaan purkaa.

Hyvässä taloyhtiössä niin korjausten kuin taloudenkin suunnittelu on pitkäjänteistä. Pitkän aikavälin suunnittelulla pyritään arvioimaan tulevia asumisen kustannuksia ja mahdollisesti jopa varautumaan joihinkin menoihin ennalta. Ennakointi ja systemaattinen pitkän tähtäimen suunnittelu helpottavat vastikkeiden pitämistä tasaisina vuosien mittaan. Suuret ja varsinkin yllättävät vastikekorotukset kun eivät yleensä ole kenenkään mieleen.

Hyvässä taloyhtiössä kiinnitetään huomiota myös asumisen mukavuuteen. Vastikkeet pyritään pitämään kohtuullisina ilman, että asumismukavuudesta joudutaan tinkimään. Asumismukavuutta tuovat tarpeellisten korjausten lisäksi esimerkiksi sopiva lämpö ja valaistus, yhteisten tilojen ja piha-alueiden varustelusta ja siisteydestä huolehtiminen, yhteiset tilaisuudet ja tapahtumat sekä monet muut pienet asiat.

Vastiketta voidaan ja kannattaa toki pyrkiä kohtuullistamaan esimerkiksi kiinnittämällä huomiota energiankäyttöön kuten lämmitykseen, tuuletukseen ja lämpimän veden käyttöön. Lämmitys on korjausten rinnalla taloyhtiön suurimpia menoeriä, joten siinä voidaan säästää merkittäviäkin summia ilman, että asumismukavuus kärsii.

Kannattaa myös muistaa, että taloyhtiön tilillä pitäisi olla ns purskurivaroja yllättävien menojen varalle, eli käytännössä 2-3 kuukauden vastikkeita vastaava summa.  Mikäli taloyhtiössä eletään täysin kädestä suuhun minimivastikkeilla, joudutaan yllättäviä menoja varten keräämään ylimääräisiä vastikkeita.Tämkä edellyttää yleensä myös ylimääräisen yhtiökokouksen.

Pieni vastike on periaatteessa hyvä juttu, mutta vastikkeita ei tule pyrkiä minimoimaan vaan pikemminkin optimoimaan suhteessa asumisen tarpeisiin ja korjauksiin. Tähän voidaan käytännössä päästä vain pitkän tähtäimen suunnittelulla ja tulevien tarpeiden systemaattisella ennakoinnilla.

4 vastausta artikkeliin “Pieni vastike – hyvä taloyhtiö?”

  1. Mika Rautio

    ”Mikäli yhtiön juoksevat menot ja tarpeelliset korjaukset saadaan hoidettua kohtuullisella vastikkeella, on se ilman muuta hyvä asia. Mikäli pieni vastike johtuu siitä, että korjauksissa ja kunnossapidossa säästetään, on kyse pikemminkin aikapommista…”

    Näin isännöitsijän työtä tekevän näkövinkkelistä alhaisen vastikkeen taloyhtiöissä tilanne on valitettavan usein juurikin tuo jälkimmäinen. Erittäin alhaisiin vastikkeisiin harvemmin törmään, mutta hyvin usein tilanne on sellainen, että taloyhtiö tai sen hallitus haluaa pitää vastiketta ”hiukan alakantissa”. Uuden AsOy -lain mukaan tuoma velvoite ”kunnossapitotarvesuunnitelmasta” eli kansan kielellä mm. ”5-vuotis-PTS” auttoi asiaa, kun hallitus on velvoitettu pohtimaan mitä taloyhtiölle tai sen rakennuksille täytyy seuraavan 5 vuoden aikana tehdä. Ja jos 5v PTS teetetään ihan ammattilaisella (niin kuin se kannattaa teettää), silloin tulevissa remonteissa on usein hinta-arviotkin mukana. Silloin vastikkeet yleensä osataan asettaa paremmin oikealle tasolleen.

    Silti tämä aiheuttaa spekulaatioita, erityisesti asuntokaupan yhteydessä. Moni joka ostaa asunnon, tenttaa isännöitsijät tänä päivänä ihan kunnolla sen selvittämiseksi mitä remontteja talossa on ollut ja mitä on tulossa. Vaikka lukeehan nämä tiedot toki isännöitsijäntodistuksessakin ja asunnon välittäjäkin osaa ne kertoa.


  2. Kaisa Leiwo

    Kiitos kommentista! Hyvä jos kunnossapitotarveselvitys johtaa niin korjausten kuin taloudenkin pitkäjänteiseen suunnitteluun.

    En malta olla toteamatta, että isännöitsijän tehtävä ei periaatteessa ole vastata kaikkien ostajien kyselyihin. Työnjaon pitäisi olla sellainen, että välittäjä selvittää asiat kertaalleen ja vastaa sen jälkeen kaikkien ostajien kyselyihin. Hän saa siitä myös palkkion 🙂 Tämä asia välittäjienkin olisi hyvä tiedottaa ostajakandidaateille.


  3. Erkki Laakso

    Hei Kaisa!

    Hyvä kun kirjoittelet edelleenkin. Joka kappale täsmälleen oikeata asiaa, varsinkin AsOy:n hallituksen jäsenen näkökulmasta.


Kommentoi