Kerrostalokyttääjän muistiinpanot

BLOGIT | Kerrostalokyttääjän muistiinpanot

Ovatko taloyhtiöt putoamassa digikelkasta?

Viime viikolla käytiin vilkasta keskustelua taloyhtiöiden viestinnästä ja erityisesti viestinnän välineistä. Muu yhteiskunta on siirtynyt reippaasti digiaikaan, mutta taloyhtiöissä touhutaan yhä paperien, lippulappujen ja ilmoitustaulujen kanssa. Olisiko digiloikan aika?

Väitän, että suurin osa asukkaista käyttää nykyisin ainakin sähköpostia ja internetiä. Yli yhdeksänkymppinen isoisäni on jo vuosia asioinut kanssani sähköpostilla. Hän harkitsee facebook –profiilin avaamista päästäkseen jäseneksi kiinnostaviin face –ryhmiin. Turha siis vedota ainakaan siihen, että iäkkäät asukkaat tarvitsevat tai vaativat paperia. Kaikille halukkaille iästä riippumatta voidaan toki tarjota myös perinteisiä vaihtoehtoja digikanavien rinnalla. Muuallakaan yhteiskunnassa digipalveluja ei ole kehitetty viimeisen omaksujan ehdoilla – miksi näin pitäisi toimia taloyhtiöissä? Monet viranomaispalvelut ja mm pankkisektori on jo lähes täysin sähköisen asioinnin päässä. Taloyhtiöt kulkevat kovin kaukana tästä kehityksestä.

Suuri osa asukkaista ja osakkaista sen sijaan perään kuuluttaa lisää viestintää, lisää avoimuutta ja lisää vuorovaikutteisuutta taloyhtiöiden hallintoon. Tähän digitaalisuus tarjoaa hyviä apuvälineitä kuten taloyhtiösivut. Taloyhtiösivuilta osakkaat löytävät haluamansa tiedot ajasta ja paikasta riippumatta ja helposti. Taloyhtiösivujen kautta voidaan myös kanavoida erilaisia palveluja sekä esimerkiksi palautteenantomahdollisuus.

Ajankohtaiseen ja nopeaan tiedottamiseen sopivat taloyhtiösivuja paremmin sähköposti ja tekstiviestit. Moni asukas ja osakas ottaisi varmasti taloyhtiön tiedotteet mieluummin sähköpostiin tai kännykkään kuin ilmoitustaululle tai postiluukusta.

Laki mahdollistaa nykyisellään yhtiökokouskutsujenkin toimittamisen sähköpostilla. Miksi ihmeessä taloyhtiöt siis edelleen pitävät paperista kiinni kun digijuna menee jo kovaa vauhtia?

2 vastausta artikkeliin “Ovatko taloyhtiöt putoamassa digikelkasta?”

  1. Helena

    Viestintäkin on osaamista, kykyä ilmaista ajatuksiaan kirjallisesti ja vielä olisi hyvä osata kirjoittaa ei ihan puhekielellä. Visuaalisuuskin edesauttaisi kiinnostuksen herättämistä lukemaan asukastiedotteita. Suurin syy lienee kuitenkin haluttomuus ja välinpitämättömyys viestiä niin hallitusten jäsenten kuin isännöitsijöidenkin toimesta. Sähköpostiosoitteiden kerääminen vie myös aikaa. Tein itse ihan ovelta ovelle keräämisenä sähköpostiosoitteiden keruuta niiltä, jotka eivät palauttaneet ilmoituslappuja, eivätkä lähettäneet sähköpostiosoitettaan. Siinä samalla keräsin valtuutukset toimittaa yhtiökokouskutsut sähköpostitse. Onnistui!


    • Kaisa Leiwo

      Onnittelut! Uunituore viestintäsuositus julkistettiin juuri eilen Kiinteistömessuilla – kannattaa tutustua siihen jos ja kun asia kiinnostaa ja herättää keskutelua.


Kommentoi