Kerrostalokyttääjän muistiinpanot

BLOGIT | Kerrostalokyttääjän muistiinpanot

Mitä kuuluu isännöinti?

Mitä kuuluu isännöinti?

Viime viikolla saimme tuloksia ja makupaloja myöhemmin kokonaisuudessaan julkaistavasta Isännöinnin ammattilaiset 2017 -tutkimuksesta sekä Isännöinnin asiakaskuuntelututkimuksesta 2017.

Molemmat tutkimukset kertovat mielenkiintoisia asioita isännöintialan ajankohtaisista kuulumisista. Alan, joka vastaa noin 6 miljardin euron hankinnoista ja palveluista taloyhtiöille.  Alan, joka työllistää yli 5.000 ihmistä Suomessa. Alan, joka vastaa lähes 3 miljoonan suomalaisen asumisesta ja suurimman omaisuuserän hoidosta.

Hallituksen jäsenistä 84 prosenttia eli todella suuri enemmistö antaa isännöinnille hyvän tai erittäin hyvän arvosanan taloyhtiöiden talouden ja hallinnon hoitamisesta. 73 prosenttia on tyytyväisiä isännöinnin ja hallituksen väliseen viestintään. Vastausten perusteella voidaan todeta, että isännöintiala hoitaa suomalaisia taloyhtiöitä kokonaisuutena hyvin ja yhteistyö asiakkaiden kanssa sujuu.

Isännöitsijät itse kokevat, että asiakaskokemukseen panostaminen on myös tulevaisuudessa tärkeintä isännöintialan kannalta. Toiseksi tärkeintä on digitaalisuuden hyödyntäminen palveluissa ja prosesseissa. Tämä varmasti johtaa myös parempaan asiakaskokemukseen.

Hyvän asiakaskokemuksen kääntöpuolena on kasvava työn kuormittavuus. Kaksi kolmesta isännöitsijästä kokee, että työn kuormittavuus on viime vuosina entisestään lisääntynyt. Suuri osa – noin kolmannes – isännöitsijän työstä kuluu nimenomaan asiakastyöhön eli siihen työhön, joka johtaa hyviin arvosanoihin hallituksilta. Toisen kolmanneksen ajasta vievät korjaushankkeet ja hallinnolliset kokoukset yhdessä. Neljäsosa isännöitsijöistä kokee, että työaika ei enää riitä laadukkaan palvelun tuottamiseen asiakkaille.

Tutkimusten tulokset ovat sekä hyviä että huonoja. Hyvää on se, että asiakkaat ovat tyytyväisiä isännöintiin kokonaisuutena. Huonoa on se, että tyytyväisten asiakkaiden takana ovat uupuvat isännöitsijät.

Yksi avain yhtälön ratkaisemiseksi ovat digitaaliset palvelut, joita isännöitsijätkin pitävät alan kannalta tulevaisuudessa erittäin tärkeinä. Sähköisen asioinnin ja sähköisten palvelujen kautta isännöitsijöiden työkuormaa voidaan tasata ja helpottaa. Tämä vapauttaa aikaa laadukkaan palvelun tuottamiseen.

Onko Sinun taloyhtiössäsi mahdollista hoitaa asioita sähköisesti vaikkapa taloyhtiösivujen kautta? Oletko koskaan kokeillut? Sen lisäksi, että sähköinen asiointi helpottaa isännöitsijän työkuormaa, helpottaa se myös asukkaiden asiointia. Voit hoitaa asiasi milloin vain – kellonajasta ja olinpaikastasi riippumatta.  Kannustan siis rohkeasti kokeilemaan vaikka jo tänä kesänä mökkilaiturilla.

Kuva: Kaisa Leiwo

Lähteet: Good House Oy ja Isännöintiliitto: Isännöinnin asiakaskuuntelututkimus 2017. Kiinko ja Isännöintiliitto: Isännöinnin amaattilaiset 2017.

3 vastausta artikkeliin “Mitä kuuluu isännöinti?”

  1. jaa miksi

    Asiakkaat ohjataan käyttämään sähköisiä palveluita itsekseen, mutta isännöinnin hinnat on silti samat kuin ennenki.


  2. Lutheran

    Jos ei isännöintifirmat ahnehtisi liikaa asiakkaita itselleen…jos on ”kuormittavaa” on tekemistä liikaa, eli pari asiakasta pois. Ainiin mutta silloinhan jäisi perusmaksut saamatta.


  3. Osakas

    Meillä isännöitsijä ei halua näyttää kuitteja kenellekään. Ja huoltoja on tehty 15tuhannen edestä ja kukaan ei ole nähnyt mitä on tehty. Ei kuulemma kuulu osakkeen omistajille.


Kommentoi