Kerrostalokyttääjän muistiinpanot

BLOGIT | Kerrostalokyttääjän muistiinpanot

Hankkisinko sähköauton?

Trafin mukaan sähköautojen rekisteröinnit ovat selkeässä kasvussa erityisesti suurissa kaupungeissa. Eniten rekisteröintejä tapahtuu pääkaupunkiseudulla sekä Turun, Tampereen ja Oulun seutukunnissa. Vielä on kuitenkin matkaa kansallisiin tavoitteisiin, joiden mukaan vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus uusista henkilöautoista tulisi olla 20 % vuonna 2020 ja 50 % vuonna 2025. Toistaiseksi osuus on kuitenkin muutaman prosentin luokkaa.

Tällä hetkellä erityisesti ladattavien hybridiautojen määrän odotetaan kasvavan. Trafin selvityksen mukaan 16 % suomalaisista harkitsee vaihtoehtoisia käyttövoimia, yleisimmin ladattavia hybrideitä.

Sähköauto taloyhtiössä

Taloyhtiöasukkaan on hyvä kääntyä isännöintiyrityksen puoleen sähköautoa hankkiessaan. Kannattaa selvittää millainen valmius tai millaisia suunnitelmia taloyhtiössä on sähköautojen lataamiseen.

Sähköautoa voi periaatteessa ladata tavanomaisesta pistokkeesta tai lämmitystolpasta, mutta se ei ole suositeltavaa muutoin kuin satunnaisesti. Ennen latausta kiinteistön sähköverkon asennukset ja latauslaitteet on syytä tarkistaa ja mahdollisesti huoltaa. Suositeltavaa on tilata asiantuntijalta kartoitus, jossa selvitetään miten nykyinen sähköjärjestelmä soveltuu latauksiin varsinkin silloin, jos useampi asukas tarvitsee latausmahdollisuutta.

Taloyhtiö voi hankkia aluksi yhden tai muutaman yhteisen latauspisteen ja harkita myöhemmin laajempaa latausjärjestelmää. Mikäli sähköautoja on useita, voi liian vähäinen latauspisteiden määrä kuitenkin aiheuttaa kinaa taloyhtiössä – asukkaat tuskin ovat halukkaita vaihtamaan latausvuoroa keskellä yötä.

Toisaalta moni taloyhtiö miettii sitä, onko nyt oikea aika investoida laajaan latausjärjestelmään vai kannattaako vielä odottaa teknologioiden kehittymistä.

Toinen keskustelua aiheuttava kysymys on latausjärjestelmän kustannukset ja niiden maksaja. Periaatteessa latausvalmiuden kustannukset sekä tarvittavat infratyöt voidaan jakaa vastikeperusteella osakkaille. Tällöin tulee varmistaa, että kaikilla osakkailla on yhdenvertainen mahdollisuus hyödyntää latausjärjestelmää.

Latauspiste voidaan toteuttaa myös ns osakkaan muutostyönä jolloin osakas tekee omalla kustannuksellaan omalla autopaikallaan tarvittavat työt. Tässä kohden kannattaa tarkistaa taloyhtiön sähköverkon riittävyys sekä laatia pelisäännöt sen varalle, että tarvetta tulee useammalle sähköauton latauspaikalle.

Mikäli sähköautot yleistyvät tavoitteen ja ennusteiden mukaisesti, on taloyhtiöissä hyvä olla valmius latauspisteiden toteuttamiseen. Varsinkin jos yhtiön sähköjärjestelmää joudutaan lähiaikoina korjaamaan, on sähköautot syytä huomioida samassa rytäkässä.

Kommentoi